Čtenářská lekce: Toník a jeskyně snů
Toník a jeskyně snů je ponořením se do nekonečné dětské fantazie a čtenáři jejím prostřednictvím stojí spolu s hrdiny příběhu před důležitými rozhodnutími. Vše je totiž v takovém světě dovoleno, což nakonec vyzývá převzít odpovědnost za své činy, a to je dětem ve světě dospělých často odpíráno. Lekci lze zaměřit na samotné téma knihy, kdy jsou rozebírány právě rozhodovací schopnosti hrdinů, ale i samotných žáků, tématem se tak mohou stát důsledky našich rozhodnutí. Lekci lze vést estetickým směrem, kdy se aktivity zaměřují na výtvarné zpracování knihy. Lekce je vhodná pro 3. až 5. třídu.
Pro koho je lekce určena: 3. - 5. třída ZŠ
Cíle lekce: Děti se seznámí s méně známými slovy, přiřazují k nim jejich význam; to jim pomůže k většímu porozumění příběhu.
Pomůcky:
• papíry s jednotlivými vytištěnými nebo napsanými slovy: VERSAJ (fr. Versailles), DVOŘAN, KAPELNÍK, POVSTÁNÍ, SEKRETÁŘ, FONTÁNA
• papíry s vytištěnými nebo napsanými významy slov: předměstí Paříže / člověk žijící na panovnickém dvoře / vedoucí orchestru / ozbrojená vzpoura proti těm, kteří vládnou / skříň s přihrádkami a psací deskou / úředník, který vyřizuje důležité dokumenty svému vedoucímu / ozdobná kašna s tekoucí či stříkající vodou
• na papír formátu A5 nakopírovaný obrázek klíče ze s. 9
Délka lekce: 1 vyučovací hodina
Klíčová slova: fantazie, zodpovědnost za své činy, výtvarná výchova
Cena lekce: 1500 Kč
Školitel: Redaktoři nakladatelství Meander, případně i autor knihy (po předchozí domluvě)
Ukázka z lekce:
„Máme tu napsaných několik slov z následujícího příběhu: VERSAJ, DVOŘAN, KAPELNÍK, POVSTÁNÍ, SEKRETÁŘ, FONTÁNA. Dokázal by někdo vysvětlit význam těchto slov? Na jiných listech máme vytištěné významy slov ze slovníku, zkusíme je přiřadit.“ Společně přiřadíme slova a významy k sobě. „Jak je možné, že slov máme šest a významů sedm?“
K titulu Toník a jeskyně snů byla vytvořena jedna z lekcí ze souboru Čtenářské lekce II pro 1.stupeň ZŠ. Pokračování pilotního projektu Čtenářských lekcí k sedmi titulům nakladatelství Meander vzniklo na základě spolupráce se spolkem Knižní stezka k dětem a Novou školou, o. p. s. a jejím týmem výjimečných a kreativních pedagogů a knihovníků v roce 2019. Druhá řada lekcí je rozdělena pro mladší a starší žáky. Čtenářské lekce žáky 1. stupně seznamují s esencí obsahu i formy daného titulu. Lekce k jednotlivým knihám tvořili různí pedagogové, a proto jsou i přístupy ke knihám odlišné. Tato různorodost vytváří ze čtenářských lekcí pestrou metodiku, díky které se děti naučí přemýšlet o knihách novými způsoby, které jim nedovolí zůstat na povrchu. Čtenářské lekce jsou vhodné především pro pedagogy a knihovníky, ale ocení je také rodiče.