Čtenářská lekce: Poetický slovníček dětem v příkladech
Akrostich, absolutní báseň, haiku, kaligram? Poetický slovníček dětem ukazuje, že rozhodně není nuda zabývat se těmito pojmy! Zábavné básně děti seznamují se základním názvoslovím žánru poezie. Kniha obsahuje autorské příklady rozličných poetických žánrů a zároveň je dále dovysvětluje. Lekce je složena z aktivit, které jsou vhodné pro první seznámení se s danými pojmy, a není v nich samozřejmě zapomenuto na vlastní tvorbu dětí. Žáci jsou taktéž motivováni barevnými ilustracemi, které napomáhají k dalšímu porozumění významů. Děti jsou vybízeny k rozvíjení fantazie, hravosti a především k lásce k poezii. Lekce je určena pro 5. až 7. třídu.
Pro koho je lekce určena: 5. - 9. třída ZŠ
Cíle lekce: Seznámení se s knihou Radka Malého Poetický slovníček dětem v příkladech. Vést děti ke vztahu k poezii, přiblížit ji jako hru se slovy a písmeny. Vysvětlit pojem AKROSTICH. Probouzet fantazii a kreativitu, zkusit si vytvořit vlastní báseň, případně i ilustraci. Zkusit si výtvarně pracovat s písmeny.
Pomůcky:
• okopírovaná báseň Krmení ptactva v zimě s. 6, množství podle počtu dětí
• barevné pastelky, tužky, papíry
• písmena abecedy (tiskátka; možno použít vystříhaná barevná písmena z časopisů nebo písmenka namalovat pastelkami)
Délka lekce: 1 vyučovací hodina
Klíčová slova: literatura, slovníček, porozumění, kreativní psaní
Cena lekce: 1500 Kč
Školitel: Redaktoři nakladatelství Meander, případně i autor knihy (po předchozí domluvě)
Ukázka z lekce:
Děti si natisknou nebo nalepí (tiskátka/vystřižená písmenka), případně pastelkami namalují pod sebe počáteční písmena jména svého kamaráda z dvojice. Pak k jednotlivým písmenům domýšlejí slova nebo věty – verše se nemusí rýmovat. Z tiskátek, která děti použily ve jméně, se dá k básni vytvořit ilustrace. Stejně tak i z vystřihaných písmenek. Výslednou báseň může autor kamarádovi věnovat, případně se z nich dá sestavit knížka/koláž klubové (třídní) poezie.
Lekce k titulu Poetický slovníček dětem v příkladech je součástí souboru Čtenářské lekce I. Unikátní projekt Čtenářských lekcí k sedmi titulům nakladatelství Meander vznikl na základě spolupráce se spolkem Knižní stezka k dětem a Novou školou, o. p. s. a jejím týmem výjimečných a kreativních pedagogů a knihovníků v roce 2018. Během celé lekce jsou využívány metody aktivního učení, aby žáci byli co nejvíce zapojeni a dostávali prostor k hledání a verbalizaci svých názorů. Podle věku a zralosti cílové skupiny budou zařazeny i písemné aktivity. Jádrem celé lekce zůstává vždy titul (text-ilustrace-objekt knihy) samotný. Čtenářské lekce jsou vhodné především pro pedagogy a knihovníky, ale ocení je také rodiče. Na základě pozitivního ohlasu vznikly v následujících letech také Čtenářské lekce II pro 1. stupeň ZŠ, Čtenářské lekce pro II pro 2. stupeň ZŠ a Čtenářské lekce III.