01/ „Jak vzniká dětská kniha?“ – program pro školní skupiny v knihkupectvích Meander
Program je vhodný především jako doplněk k hodinám češtiny a výtvarné výchovy. Děti dostanou příležitost podívat se do zákulisí dětského nakladatelství, které má více než pětadvacetiletou tradici a jeho knihy jsou oceňovány odbornou i laickou veřejností a především dětmi. Program vede Lucie Michlová, zkušená odpovědná redaktorka titulů nakladatelství Meander, a zodpovídá otázky, které dokreslují obraz toho, jak funguje malé dětské nakladatelství, co se děje s knihou než spatří světlo světa, jak se vybírá ten správný ilustrátor, které chyby opravuje korektor nejčastěji či co je to předsádka.Program se skládá ze dvou částí – v té první sledujeme krok po kroku vznik knihy (od prvotní ideje přes produkci knihy až na pulty knihkupectví). Ve druhé části programu mají děti příležitost si jednu knihu samy vytvořit a odnést domů. Dále nabízíme také výtvarné workshopy k biblickým příběhům z naší edice manamana i k dalším knihám z naší produkce.
Programy pro školy trvají obvykle 1,5 hodiny a probíhají v dopoledních hodinách v prostorách Českého centra dětské knihy (Vratislavova 7, Praha 2). Cena je 2000 Kč á program (cena je uvedena bez DPH). Programy jsou vhodné především pro žáky na prvním stupni ZŠ, ale můžeme připravit program na míru i pro větší školáky.
Autorské čtení je pro žáky vždy velkým zážitkem – dozvědí se totiž, kdo za knihou stojí, a v následné diskuzi jim může autor poradit, jak se sami mohou stát spisovateli. Pokud s žáky zrovna čtete nějakou knihu z Meandru v rámci školní výuky nebo víte, že je mezi dětmi populární třeba jezevec Chrujda, Papírový Pepíno (autorka Markéta Pilátová na fotce) nebo Malý humorista, neváhejte se nám ozvat a my se vynasnažíme, aby autor navštívil i Vaši školu a část knihy přečetl.
Vzhledem k vysoké výtvarné kvalitě našich knížek Vám rádi domluvíme také návštěvu některého z našich ilustrátorů či výtvarnou dílničku k jedné z našich knih.
03/ Zvýhodněná nabídka knih pro školy
Na všechny knihy z Meandru, jednoho z nejrespektovanějších nakladatelství literatury pro děti a mládež, poskytujeme školním knihovnám a pedagogům slevu 20 %. Navíc při objednávce nad 5 000 Kč přibalíme sadu 20 pohledů s našimi nejkrásnějšími ilustracemi a 3 knihy jako prémii, které můžete použít například jako odměny v různých soutěžích. Naše knihy jsou oceněny řadou cen domácích i zahraničních, literárních i výtvarných. Knihy vydáváme v širokém spektru žánrů pro různé věkové a čtenářské skupiny, aby každá škola, každá knihovna, každá rodina našla ty svoje – od nejmenších čtenářů po ty největší.
Knihy objednávejte na e-mailu marketa@meander.cz či volejte 724 312 300.
04/ Čtenářské lekce do škol
Milí pedagogové,
na základě četných dotazů z vašich řad, jsme se rozhodli, že vám Čtenářské lekce odprezentujeme přímo ve vaší škole či školní knihovně. Přijedeme a s dětmi provedeme čtenářskou lekci k vybrané knize, dále pak můžeme pedagoga proškolit v rámci používání Čtenářských lekcí ve výuce. Níže si můžete vybrat lekci na míru, na základě právě probírané látky či věku vašich žáků.
Společně s vybranými zkušenými pedagogy, z nichž někteří jsou zároveň i autory dětských knih, tvoříme unikátní učební materiál, který využívají nejen pedagogové a knihovníci, ale také rodiče. Čtenářské lekce zpracovávají metodiku k vybraným kvalitním a oceňovaným knihám. Čtenářské lekce byly po provedení ve školách (a po zapracování případných poznámek) zpracovány ve formě metodických karet. Každá karta je přehledně strukturována: pro jakou třídu je lekce určena, jak dlouho trvá (1 či 2 vyučovací hodiny), jaké pomůcky jsou k ní potřeba, je v ní stručně popsán obsah knihy a následuje vlastní lekce. K lekcím jsou na kartách připojeny i další pomůcky i materiály, se kterými děti v lekcích pracují a které učitelé snadno nakopírují. Učitel si tak při provádění lekce vystačí s kartami a s knihou můžou pracovat přímo děti.
Projekt Čtenářských lekcí byl podpořen z dotace MŠMT.
Velká cesta Malého pána je kniha, na jejíž motivy vznikl i loutkový film. Příběh o dobrodružném putování, při němž je potřeba občas vystoupit ze své zóny pohodlí, abychom poznali svět i sami sebe, doprovází výrazné výtvarné zpracování, které bylo prvotním impulsem ke vzniku samotné knihy. Lekce se zabývá především esteticko-výchovným tématem, přičemž prohlubuje vztah k abstraktnímu vyjádření. Akti...
Toník a jeskyně snů je ponořením se do nekonečné dětské fantazie a čtenáři jejím prostřednictvím stojí spolu s hrdiny příběhu před důležitými rozhodnutími. Vše je totiž v takovém světě dovoleno, což nakonec vyzývá převzít odpovědnost za své činy, a to je dětem ve světě dospělých často odpíráno. Lekci lze zaměřit na samotné téma knihy, kdy jsou rozebírány právě rozhodovací schopnosti hrdinů, ale i ...
Spisovatel Jan Jařab zaznamenal pohádky, které vyprávěl svému synovi. Příběhy tak mají až absurdní nádech a zároveň jsou okořeněny bohatou fantazií. Jedná se o spojení klasických pohádek se současnými situacemi, přesně tak, jak to ve spontánním vyprávění bývá. Lekce pomáhá žákům popsat žánr pohádky, na základě čehož se učí postupu vytváření vlastních definicí. Charakter knihy zároveň vybízí k akti...
Texty i olejové malby v knize vznikaly ze společného vyprávění a vymýšlení příběhů autorky a jejích čtyř dětí. Struktura pohádek tak může připomínat ústní lidové vyprávění, ve kterém se potkávají fantazijní postavy. Kniha je také doplněna nepublikovanými básněmi otce autorky Ivana Martina Jirouse. Lekce tak nenásilnou formou seznamuje děti s důležitými autory české literatury. Výtvarné a dramatick...
Minimalistická, černobíle ilustrovaná kniha o paní Apolence, která se potýká s podivným nápadníkem. Text a ilustrace v příběhu vedle sebe stojí na stejné informační úrovní. Lekci je tedy vhodné využít pro začátky mediální výchovy, jejímž úkolem je mimo jiné děti naučit vnímat různé druhy informačních prostředků. Během lekce děti budou procvičovat schopnost předvídání příběhu a kladení otázek hlavn...
Jedná se o hluboký příběh, který na příkladu starého plyšového medvídka velmi jemně vypráví dětem o plynutí času a pomíjivosti událostí. Příběh je vyprávěn v krátkých větách a seznamuje děti s textem jako výtvarným výrazovým prostředkem. Děti se v lekci učí klást otázky sobě i ostatním a následně si procvičují správnou interpretaci. Díky tomu je rozvíjeno porozumění literatuře a to především v kon...
V knize se potkává imaginární vyprávění s faktografickými údaji o Malé Straně. Přestože kniha pojednává o lokálním tématu, lekci je vhodné použít pro výchovu k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Aktivity jsou postavené tak, aby si děti uvědomily význam společenské identity a zabývaly se respektem k historickému dědictví. Cílem lekce je žáky interaktivně zapojit do skupinové práce, př...
Díky kouzelnému cylindru mohou dva bráškové, David a Nik, začít cestovat po kouzelných světech. Avšak v každém z nich je čeká několik záludných překážek. Příběhy doprovázejí velké rozkládací komiksové ilustrace, které dětem zpřístupňují další roviny vnímání příběhu. Lekce učí děti krátce, ale výstižně shrnout delší text. Pomáhá jim tak v procvičování argumentace a tvoření rychlé pointy. Aktivity j...
Kniha přináší neotřelé pohledy na hlavní postavy, které vymaňuje z běžných stereotypních představ. Malá Bibiana, která je upoutána na kolečkové křeslo po autonehodě, při níž ztratila oba rodiče, je vychovávána babičkou s netradičním povoláním: je messengerka a doručuje zásilky na motorce. Lekce rozpracovává obsažená témata na základě vlastních zkušeností dětí a zároveň pracuje i s neotřelým obrazo...
Sbírka nonsensových básní a ilustrací od svého základu podporuje kreativní zapojení čtenáře a radost z tvorby. Obsah knihy tak přináší zvukomalebné básně, které prostřednictvím lekce děti seznámují s principy absurdní poezie, zvukomalby a neologismů. Ilustrace Jaromíra Plachého jsou významnou asociační podporou. Díky tomuto spojení se dětem lépe pracuje na rozšiřování slovní zásoby a to beze strac...